Fri. Apr 26th, 2024

Încă o ediție Viennale aflată în prag de plecare

Doua săptămâni intense, bogate în încarcatură alternat emoțională și intelectuală, unificatoare de amalgame culturale şi abordande de diversități tematice au ajuns la al lor final în miercurea de 6 noiembrie.

Prin coproducția italiană, franceză şi germană, o adaptare a narațiunii „Jack London“ la străzile din Napoli – Martin Eden (R: Pietro Marcello- difuzată începând cu ora 23 în sala Gartenbaukino, publicul a spus adio audio-vizualului, păşind în realitatea extravagantă, care aştepta interesații la centrala Viennalei, pe ritmurile electronice ale duoului Africaine. O zi nostalgică, dar o despărțire de excepție, începând cu documentarul austriac Robolove (R: Maria Arlamovsky) în Metrokino, film provocator, atât de amuzament, precum şi de frământări, prin observarea nonficționalei dezvoltări a tehnologiei, şi fiind definită de una dintre cele mai marcante evenimente ale acestei ediții, respectiv francezul Atlantique (R: Mati Diop).

Odată cu încheierea festivalului, s-a concluzionat şi decernarea premiilor, câştigătorii fiind încadrați pe diferite categorii. Astfel, premiul decis de capitala Austriei a fost oferit filmului Space Dogs (R: Elsa Kremser, Levin Peter), producție apreciată de asemenea și de banca austriacă ErsteBank, fiind aleasă și de aceștia drept câștigătoare, pentru redarea poveştii cățelei Laika, a brutalității la care a fost supusă, fapt des uitat, în mândria atribuită omului, inventiv în trimiterea animalului în spațiu. ErsteBank declară și favorizarea scurtmetrajului l´avenir? de F.v.G? (R: Friedl vom Gröller), pentru explorarea limbajului fără de cuvinte.

Ziarul Standard, bazându-se pe perspectiva cititorilor, a optat pentru producția rusească Dylda (R: Kantemir Balagov), inedită pentru transpunerea durerii unui lumi aflate în criza urmată războiului, dintr-o perspectivă subiectivă a unui ochi feminin, reprezentat de cele două protagoniste.

În cele din urmă, premiul FIPRESCI, cel al criticii de film internaționale, a ajuns în mâinile regizoarei Anna Sofie Hartmann, pentru al ei film Giraffe, motivat de îmbinarea trecutului, a prezentului și a timpului care va veni, într-o poveste de dragoste ancorată în banalul cotidian.

Prea repede au trecut două săptămâni, posibilitatea de a viziona filme începând cu ore matinale, până noaptea târziu, în incinta a cinci cinematografe vieneze fiind ceva de nereprodus, dar Viennale nu spune adio pentru un an prea abrupt, promițând încă două seri dansante la MuseumQuartier, oferind concerte live ieșite din comun și dezbaterii incitante cu minți cinematografice adunate în capitala Austriei pentru acest eveniment anual, de neratat.