Tue. Apr 23rd, 2024

Servant – Un serial puternic recomandat în care comicul se confruntă cu tragicul.

Încercând a nu demistifica necunoscutul, fără mari griji însă, episod după episod construindu-se o nouă distorsiune a siguranței create până atunci, serialul Servant stabiliește încă prin trailer subiectul traumatic pe care urmează a-l deconstrui. Creatorul M. Night Shyamalan, nume înrădăcinat puternic în industria lungmetrajelor, The Sixth Sense, Split și The Village fiind doar câteva dintre dramele sale labirintice, nu dezamăgește în crearea suspansului, colaborând cu Apple TV+ pentru a aduce la viață un serial la fel de iluzoric.

Cu un prim sezon lansat în luna ianuarie 2019 constând din 10 episoade, fiecare de câte 30 de minute oscilante între clipe de liniște tulburătoare și descoperiri misterioase, sezonul doi deja s-a anunțat pentru anul 2020.

Fără a putea divulga prea mult, narațiunea producției se concentrează pe un tânăr cuplu atrăgător și intrarea în viața lor a unei dădace aparent… mai conservative. Dorothy Turner (Lauren Ambrose), o reporteriță de succes, capabilă a își stăpâni emoțiile și limbajul corporal până la extrem și soțul ei Sean (Toby Kebbell), bucătar și consultant online trăiesc într-un monumental apartament în Philadelphia. Amintind a scenetă, filmarea se desfășoară predominant în incinta camerelor apartamentului, evadarea din sufocanta atmosferă de prizonierat a acestora fiind fie prin scurtele urmăriri digitale ale dădacei, ale lui Dorothy, fie prin intermediul convorbirilor video redate pe ecrane, de aici și meta-textul prezent, analiza subversivă a filmului în film. Leanne Grayson (Nell Tiger Free) este norocoasa îngrijitoare, aleasă dintr-un număr considerabil de doritoare, oferindu-i-se un cămin luxuriant, salariu, mese și, cel mai important, socializare, poate chiar prea abuziv. Totul pare a decurge natural, până la demistificare, sau, mai degrabă, numirea dilemei serialului, copilul celor doi dovedindu-se a fi o păpușă exagerat de veridică. Tensiunea crește însă și mai mult, Dorothy neobservând nimic ciudat și tratând obiectul drept o ființă vitală pentru viața cuplului, ceea ce ar putea să și fie, un factor de echilibru efemer. Fără îndoială, Sean devine sceptic până la paranoia, încercând a săpa istoricul fetei alături de fratele lui Dorothy, Julian Pearce (Rupert Grint).

Ritmul divulgărilor este mai degrabă monoton, oprirea vizualizării și întărirea curiozității parcă astfel mai dificil de controlat. Scene sufocante, camera nu păstrează distanțele decente, intrând forțat în spațiul intim al personajelor, chipul acestora capturând întregul ochi al camerei, respiratul lor devenind asurzitor. Nedumerirea și frica de necunoscut nu sunt stârnite doar de noi semne de întrebare formulate cu fiecare episod. Intensificarea lor crește prin neîncrederea în realitatea vizuală în sine, diferențierea normalului de supranatural, a artificialității de sinceritate, a forțelor negative de cele pozitive, numirea unui vinovat, a antagonistului fiind mereu reformulată și implicând victime și factori colaterali.

Un serial puternic recomandat, însă sunt de așteptat extravagante degustări culinare necesare unei recepții detașante pentru a nu provoca tulburare, precum și personaje aproape comice, cu siguranță instabile, figuri ce ar trebui să funcționeze drept stâlpi de siguranță consumând în exces substanțe halucinante. Subiectul în sine poate fi considerat la început hilar, la fel și deschiderea unei noi sticle de vin la fiecare secvență, însă odată cu prelucrarea noilor informații, cu pătrunderea în interiorul personajelor și a divulgării tensiuni prezente, comicul se confruntă cu tragicul.

Articol inițial apărut în blogdefilm.ro.

Creator: Tony Basgallop, SUA, 2019 –

Distribuție:  Lauren Ambrose, Toby Kebbell, Nell Tiger Free