Thu. Apr 18th, 2024

Nimic: o dezbatere pe tema esenței umane

O semnificație remarcantă pentru cultura română o poartă scurtmetrajul difuzat în cadrul festivalului de film Viennale, semnat de regizorul grec Yorgos Lanthimos, nominalizat la trei premii Oscar pentru filmele sale iconice The Favourite și The Lobster. Acțiunea desfășurată cu siguranță pe teritoriul american, având ca locații principale metroul, străzile urbane și locuința figurilor centrale, titlul neobișnuit purtat de filmul de 12 minute semnifică exact ceea ce numește cuvântul românesc: nimic. Fără a avea însă o conotație directă cu limba de proveniență, scurtmetrajul depășește granițele culturale, dar nu numai.

Cu actorul Matt Dillon în rol principal, dacă orice personaj poate fi observat de o importanță superioară celuilalt, figură lipsită de nume, de scurta durată producție strârnește mai multe semne de întrebare decât oferă răspunsuri. Pornind de la premisa că fiecare individ reprezintă o entitate a nimiciei, definită de efemeritate, se dezbate într-un mod hiperbolic, fantastic, în ciuda amplasării în realitatea cotidiană, în siguranța lumii materiale, ordonate a orașului metropolitan, ușurința înlocuirii și uitării fiecăruia dintre locuitori. Întâlnind o tânără în metrou, pe drum spre soția și cei doi copii ai săi, personajul masculin pune o întrebare confuză, nevrând a afla timpul, ci dacă aceasta are timpul. Din acest punct, difuzia între cunoscut și abstract este creată, bărbatul fiind urmărit de tânără până acasă, cea din urmă devenind o oglindire psihică și fizică a interlocutorului său, până în punctul în care familia nu mai poate face distincție, iar tatăl este înlocuit de fată. Construit sub forma unui puzzle, a unui labirint surrealist, piesele halucinante sunt aduse împreună într-un conglomerat întrerupt de acordurile sinistre ale violoncelului și ale orchestrei din care fac parte, consecutiv, tatăl și a sa înlocuitoare.

Un final deschis, ca un cerc infinit al repetiției, întâmpinările sfidează logica concepțiilor cunoscute de gen și rasă, dovedind inevitabila posibilitate de a fi înlocuit de un altul, în haosul și absurdul care a ajuns prezentul intoxicat de opțiuni și exces de nou, de inedit, de altfel.

Nimic este scurtmetrajul unei generații, redând metaforic, ca pe o poveste ce amintește de succesul Twillight Zone, frica subconștientă de uitare și dispariție, grijă întipărită în structura umană, înrădăcinată în a ei soartă de neschimbat, înconjurată de mister și necunoscut.

R:  Yorgos Lanthimos , SUA, 2019, 12 minute

Distribuție:  Matt Dillon, Lizzi Ceniceros, Susan Elle