Buster’s Mal Heart – O împotrivire la adresa societății dusă la extrem.

Un Rami Malek înca neasociat cu iconicul Mercury aduce o interpretare, sau mai degrabă o serie de interpretări iluzorice în thriller-ul psihologic al tinerei regizoarei Sarah Adina Smith Buster’s Mal Heart. Cu ceva ani vechime, filmul este valabil pentru vizionare pe Netflix și promite o călătorie virtuală metaforică, cu tentă biblică, în stilul David Lynch.

Ca un cerc vicios, narațiunea își găsește finalitatea în epilog, cercul dovedind însa o frapare și interpretarea rămânând liberă, fiind stârnite mai multe întrebări decât oferindu-se răspunsuri.

Un bărbat misterios, adus la viață de Rami, neîngrijit și cu barbă lungă, denumit Buster de către media care îl aduce mereu în prim plan, produce teroare, cutreierând pădurile, intrând prin efracție în locuințele de vacanță ale oamenilor, folosind lucrurile acestora, ba chiar luând și ostatici, în caz de nevoie. Comportamentul interlocutorilor săi, în principal atenția care i se acordă, stârnită prin propriile apeluri bulversante la servicii telefonice și la posturi de televiziune, confuzia și incapacitatea de înțelegere a celor din jur, aduc o tentă ironică producției, Buster dovedindu-se prin calmitatea sa superior irascibilității devastatoare umane. Posibil singura clarificare a filmului, lipsită și aceasta de certitudine, asocierea dintre cele două personaje fiind într-un punct de natură rațională, dar nu neapărat adevărată, Rami preia rolul lui Jonah, tatăl obligat să lucreze în ture de noapte la hotel, pentru a își putea finanța familia. Dependența de cofeină, lipsa orelor de somn și dificultățile produse în familie, timpul scurt care i se oferă alături de fiica sa produc inevitabil așteptata cedare. Sau nu este vorba de o clacare, ci simplă greșeală și naivitate?

Intrând în contact cu un inginer obscur (DJ Qualls) care cere adăpost la hotel, Jonah este informat despre apropierea inversiunii, odată cu venirea noului mileniu, critica și filosofia teoristului francez Michel Foucault materializându-se în ostilitatea față de societate, în punctarea influențelor negative pe care aceasta le are asupra minților membriilor săi. Sceptic la început, Jonah se dovedește la final prins în mișcarea de rezistență a misteriosului trecător, preluând rolul de mesager, ca urmare a unui eveniment tragic și absurd, o producție a propriei epuizări, ori a unui complot complex.

Numele de Jonah nu este accidental ales, personajul, în procesul de metamorfozare în Buster, se află în mijlocul unei întinderi de apă, ars de soare și malnutrit, singura sursă de hrană fiind broaștele alături de care se trezește în barcă, mulțumind unei divinități pentru această salvare temporară, în anunțarea marelui final. Construit dintr-un puzzle de narațiuni, filmul îmbină și o serie de istorisiri biblice, dar și modernul, Jonah fiind izolat ca pe o arcă proprie, așeptând însă o apocalipsă digitală, o nouă eră eradicativă pentru filosofia anterioară.

Mesajul conclusiv se găsește în ceață, propria identitate a personajului fiind pusă sub semnul întrebării. Mai mult, existența acestuia nu este certă, paradoxal nici singularitatea sa. Fiind pus față în față cu dublura sa, spectatorul însuși este ecranizat privindu-se într-un spectru ca printr-o oglindă, identificarea abolită fiind în același timp și încurajată. Fiind doar un individ într-o masă unitară de reproduceri, izolarea totală se dovește imposibilă, comuniunea fiind poate căutată, chiar și inconștient.

Buster’s Mal Heart, o tragedie a unui suflet crescut în apropierea religiei, confruntat cu o lume de neperceput, o narațiune lipsită de răspunsuri, de coerență, prezentă în natura umană și necesar de urmărit pentru o explorare proprie a mai multului lipsit de ficțiune.

Articol inițial apărut în blogdefilm.ro.

R: Sarah Adina Smith, SUA, 2017, 96 minute

Distribuție: Rami Malek, DJ Qualls, Kate Lyn Sheil