American History X și absurda încercare de a schimba destinul făurit cu propria mână

Cu siguranță neputând fi categorizată ca filmul preferat a lui Trump, producția lui Tony Kaye din anul 1998, a cărei vizionare, recunosc, am tot amânat-o, așteptându-mă la o abordare violentă, totodată plină de clișee, a problemelor sociale americane și, oricât de mult aș dori să las subiectivitatea la o parte, trebuie să declar filmul American History X ca a fi unul dintre cele mai bune pe care am avut ocazia să le vizionez…

Construit ca un puzzle format din piese, atât colore, cât și monocrome, narațiunea se desfășoară ca un lanț, o chetă de fapte și urmări, axându-se pe adolescența elevului Danny Vinyard (Edward Furlong), care este martor la abruptele schimbări din viața fratelui său Derek (inegalabilul Edward Norton), devenind astfel o victimă a propriului mediu. Alături de tânărul în formare, ochiul public, ambii fiind lipsiți de posibilitatea de a interveni și a schimba cursul râului, nu se poate închide la crimele sângeroase, lipsite de cenzură, la ura rasială, furia absurd acumulată, prejudecățiile răspândite în cercul familiei, moștenite din generație în generație, toate atingându-și apogeul în Derek, lider neo-nazist, lispsit de orice scrupule.

Brusca schimbare se petrece odată cu încarcerea bărbatului plin de tatuaje, ras în cap, care, ca urmare a unor trei ani nemiloși, definiți de a fi constant o victimă între patru pereți și de a găsi sprijin, ba chiar prietenie, o salvare, în exact cei împotriva cărora s-a răzvrătit în tot acest timp. Ieșit din închisoare, Derek este întâmpinat de un Danny care îl venerează ca pe un zeu, urmând în totalitate calea ultimii figuri paternale, în ciuda încercărilor directorului de culoare a liceului (Avery Brooks), de a-i aduce la cunoștiință imensul potențial, și de o mamă bolnavă, o familie dezechilibrată și spulberată financiar. În momentul în care apele par, într-un final, a se liniști, Derek reușind a se îndepărta de gruparea neo-nazistă, fiind însă mereu alert, știind de repercursiunile care pot urma, și reușind a-și convinge fratele de propria schimbare intelectuală, lanțul se finalizează inevitabil, pericolul mortal venind din ultimul loc așteptat și fiind, mai mult ca sigur, nu doar un simplu joc de putere și dominație, ci o intens plănuită răzbunare, care domnește ca o umbră, pe tot parcusul capodoperei cinematografice.

O experiență audio-vizuală tulburantă, o realizare tehnică ireproșabilă, cu un accent pe jocul privirii, parând a captura atmosfere diabolice, intensități metafizice, și datorită abilităților distribuției lăudabile, filmul nominalizat la Oscar promite un discurs moral, de etică, predominant contemporan și nu numai, mereu util a fi readus în memorie, cu o accentuare deloc hiperbolică a urmărilor dezastruoase provocate din ură și conflicte degradabile, lipsite de sens. Pentru cei interesați, aș putea recomanda ca următoare vizionare Skin, filmul lui Guy Nattiv, lansat la 10 ani după; se va subînțelege mai apoi de ce.

R: Tony Kaye, USA 1998, 119 minute

Distribuție: Edward Norton, Avery Brooks, Edward Furlong, Fairuza Balk, Stacy Keach, Beverly D’Angelo